Miasto Transport

O metro warto zapytać w referendum

metro-698661_1280

Budowa metra to ogromnie kosztowny i czasochłonny proces. Dziś nadal dla Wrocławia, ale i dla innych polskich miast, poza stolicą, nieopłacalny.Jednak za kilkanaście lat realne okaże się powstanie takiej inwestycji właśnie w jednym z wielkich polskich miast.

Aspirować do niej zapewne będzie kilka. Rzeczywiste szanse mogą mieć Kraków, Trójmiasto i Wrocław. Wyścig wygra to miasto, które będzie lepiej przygotowane do inwestycji. Miasto, mające odpowiednio przygotowaną dokumentację i badania oraz wsparcie mieszkańców dla tego projektu.
Dlatego prezydent chce zapytać o zdanie wrocławian: czy w ogóle warto – jeśli w przyszłości pojawi się szansa na środki z Unii Europejskiej lub budżetu centralnego – starać się o budowę metra we Wrocławiu.

Samo referendum pokazuje sposób sprawowania władzy przez prezydenta Wrocławia, któremu w ostatnich latach zarzucano, że przestał się konsultować z mieszkańcami i pytać ich o zdanie w ważnych dla nich sprawach.

W tym przypadku bowiem zapytanie wrocławian o to, jak widzą budowę metra w naszym mieście, rozpoczyna długotrwały proces. Można ująć to dosadniej: zgodnie z wolą mieszkańców referendum albo odpali całą procedurę, albo ją na początku drogi zastopuje i nakaże miastu zamknięcie starań o pieniądze na metro głęboko w szufladzie. Jeśli zaś mieszkańcy opowiedzą się „za” budową metra, prezydent otrzyma silny mandat na dobre przygotowanie się do projektu, czyli opracowanie kosztownych koncepcji, przygotowanie pierwszych – niezwykle ważnych – ekspertyz. Silne poparcie społeczne wywrze także mocną presję na rząd, by realnie zajął się tematem budowy pierwszej linii metra poza Warszawą. Kraków pytanie referendalne ma już za sobą. Czas na Wrocław.

Pytania o zieleń celowo nie zadaliśmy. Bo, kto nie chce aby Wrocław był jeszcze bardziej zazieleniony? Tu nie ma żadnych wątpliwości. Zieleń w mieście to nie odpowiedź na pytanie referendalne a realne programy miejskie. Te w najbliższej przyszłości zostaną przedstawione i wdrożone przez prezydenta miasta.

Sam układ pytań referendalnych jest optymalny. Dwa zagadnienia dotyczą spraw obecnych –zakazu wjazdu starych aut do centrum, dzięki czemu poprawi się jakość powietrza w mieście, oraz organizacji w przyszłości przez Wrocław dużych imprez sportowych i kulturalnych, takich jak ESK2016 i WG2017. Jedno pytanie natomiast zadadzą wrocławianie.

Jednak chyba warto również jedno z zagadnień referendalnych poświęcić pytaniu o przyszłość, czyli o ewentualną budowę metra. Po co? Byśmy – jeśli zażyczą sobie tego wrocławianie – w wyścigu o tę inwestycję nie zaspali i by Wrocław znalazł się w czołówce stawki.

O metro warto zapytać w referendum
2.48 na podstawie 33 głosów

O Autorze

Maciej Nowaczyk

Maciej Nowaczyk

Maciej Nowaczyk, dyrektor ds. komunikacji w Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. Życie zawodowe dzieli na pracę na rzecz miasta i restaurację. Każdą wolną chwilę spędza w górach. Kocha wspinanie. I Dolomity.