Media i Promocja Miasto Transport

Miejska wypożyczalnia pojazdów elektrycznych we Wrocławiu

autaelektryczne

Mamy już wypożyczalnię rowerów miejskich, która na dobre wpisała się w życie miasta, teraz chcemy spróbować uruchomić miejską wypożyczalnię aut elektrycznych. Mówię “spróbować” ponieważ Wrocław jest pierwszym miastem w Polsce, które zdecydowało się na przystąpienie do procesu wyboru partnera prywatnego dla tego przedsięwzięcia.

Wiadomo, tym pierwszym bywa najtrudniej. Przykłady europejskie nie do końca można przełożyć na warunki polskie dlatego też realizacja tego projektu jest obarczona dużym ryzykiem. Nie boimy się jednak nowych wyzwań. Działając w duchu wrocławskiej polityki mobilności dążymy do promowania niskoemisyjnego środka transportu publicznego. Chcemy też uwolnić przestrzeń miejską poprzez ograniczenie ilości pojazdów indywidualnych w centrum. Proponując jednocześnie mieszkańcom alternatywny, nowy i wygodny środek komunikacji.

autaelektryczneee

Miejska wypożyczalnia aut ma być atrakcyjnym rozwiązaniem do pokonywania krótkich odległości zarówno dla mieszkańców a także klientów biznesowych i turystów. Mam nadzieję, że umożliwi użytkownikom rezygnację lub istotne ograniczenie korzystania z własnego auta w obszarze centrum miasta. To właścicielowi prywatnego auta da oszczędności na kosztach eksploatacyjnych i ograniczy problemy z szukaniem miejsca parkingowego. Statystyki pokazują, że dobrze funkcjonujące 1 miejsce parkingowe dedykowane dla wypożyczalni aut może zastąpić 10-12 miejsc parkingowych dla pojazdów indywidualnych.
W dobie narastającej ilości aut spalinowych chcemy wyjść z ofertą współdzielenia się autem o napędzie elektrycznym, tak by mogło ono być wykorzystywane kilkukrotnie w ciągu dnia, nie blokowało tak cennej dla każdego przestrzeni oraz nie zanieczyszczało powietrza.
W wielu miastach Europy i na świecie działają podobne systemy, które szybko zostały zaakceptowane przez mieszkańców.

Jak to może działać?

Przede wszystkim system musi być łatwy w obsłudze, dostępny i atrakcyjny. Oczywiście musi działać przez cały rok i całodobowo. Wyobraźmy sobie nowoczesne, jednolicie oznakowane samochody, które stoją zaparkowane na specjalnie dedykowanych miejscach, w konkretnych punktach miasta. Korzystając ze smartfona sprawdzamy, czy w danym miejscu stoi wolne auto i możemy je zarezerwować. Na miejscu przykładamy kartę miejską lub smartfona do terminala, albo do szyby. Drzwi się otwierają, a w schowku czekają kluczyki. Wystarczy prawo jazdy i jedziemy. W zależności od rodzaju systemu samochód możemy oddać w dowolnej stacji lub…gdziekolwiek w strefie.

adsd

Oczywiście ogromny wpływ na atrakcyjność systemu ma lokalizacja i gęstość stacji wypożyczeń, w sąsiedztwie prestiżowych miejsc jak i węzłów komunikacyjnych.
Łatwo będzie można skalkulować koszt przejazdu – wszystko będzie w cenie – płacimy za minutę lub kilometry. Nie interesują nas żadne inne koszty eksploatacji auta. Rozważamy również zapewnienie dodatkowych przywilejów dla użytkowników systemu, np. możliwość korzystania z bus-pasów, wyłączonych z ruchu kołowego ulic.
Myślę, że te wszystkie udogodnienia będą ogromna zachętą, by wielu z nas przesiadło się do miejskich samochodów elektrycznych.

Kiedy?

Jesteśmy już po wstępnych analizach i spotkaniach z zainteresowanymi partnerami.
Przygotowujemy się do ogłoszenia postępowania. Zamierzamy jeszcze w tym kwartale rozpocząć poszukiwanie partnera w formule dialogu konkurencyjnego, który pozwoli wypracować optymalne parametry dla funkcjonowania systemu, ale przede wszystkim “uszyć” system na miarę Wrocławia.

Mam nadzieję, że już niebawem podzielę się dalszymi informacjami o projekcie.

Miejska wypożyczalnia pojazdów elektrycznych we Wrocławiu
4.39 na podstawie 36 głosów

O Autorze

Elżbieta Urbanek

Elżbieta Urbanek

Od lat związana z Urzędem Miejskim Wrocławia, a od 2010r. dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki. Odpowiedzialna za wieloletnie planowanie i realizację inwestycji miejskich, w tym również za pozyskiwanie środków zewnętrznych na realizację projektów.