Edukacja Kultura Miejsca

Miasto dostępne dla wszystkich

miastodostepne3

Wrocław szybko się zmienia, przepoczwarza, rozbudowuje, zagęszcza. Chcemy, aby ten rozwój nie był chaotyczny, lecz przemyślany. Zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego (universal design) – wyczulonego na potrzeby osób z różnego rodzaju dysfunkcjami, np. z powodu zaawansowanego wieku, lub z niepełnosprawnościami: ruchu, wzroku, słuchu, intelektu. Kluczowym kryterium oceny nowej infrastruktury powinna być DOSTĘPNOŚĆ, traktowana na równi z bezpieczeństwem.
 
Nasza społeczność robi się coraz starsza; zależy nam też na tym, aby coraz więcej z nas decydowało się na posiadanie dzieci, które także mają wyjątkowe potrzeby w przestrzeni publicznej. Łańcuch zależności społecznych jest tak mocny, jak silne jest jego najsłabsze ogniwo. Jeśli chcemy tworzyć wspólnotę, musimy o to lepiej zadbać. Tymczasem ciągle zdarzają się nam inwestycje, w których chodnik jest zbyt wąski, wykonany z nierównej kostki, poprzerywany przeszkodami i barierami.

Dlaczego?

Czego nam brakuje: właściwych ludzi, pieniędzy, kompetencji (formalnych, merytorycznych), regulacji, struktury organizacyjnej? A może po prostu wrażliwości, życzliwości, empatii?

Musimy to rozpoznać i zmienić.

Dlatego poniżej przedstawiam CZTERY PUNKTY ZMIAN.

miastodostepne2

JEDEN

ZNIWELOWANIE NIERÓWNOŚCI MIASTA

  • Pierwszy krok do zmiany to obywatelski audyt przestrzeni miejskiej pod kątem barier dla osób niepełnosprawnych.

Poprosimy o zaangażowanie członków rad osiedli, organizacji pozarządowych, by na terenie Wrocławia, w swojej okolicy, opisali realnie występujące bariery, np. gdzie są nierówne i dziurawe chodniki, zbyt wysokie krawężniki, zła nawierzchnia.

Nasz cel to „szpilkostrada wszędzie”, czyli gładkie, bezpieczne, przyjazne powierzchnie w dostępnej dla wszystkich przestrzeni miejskiej.

DWA

KOMUNIKACJA BEZ BARIER

  • Tramwaje tylko niskopodłogowe, bezpieczne, klimatyzowane i punktualne,
  • przystanki tak dostosowane (przystanki wiedeńskie, inne), by można było wsiąść do tramwaju,
  • w weekendy na mieście tylko tabor nowoczesny, w 100% niskopodłogowy,
  • oznaczenia na tablicach na przystankach, który pojazd jest niskopodłogowy.
TRZY

LIKWIDACJA BARIERY KOMUNIKACYJNEJ  ZAUŁEK SOLNY

  • To miejsce to symbol, niechlubny symbol dotychczasowej indolencji władz miejskich, które tylko rozmawiały i konsultowały, zamiast faktycznie zadziałać i zniwelować bariery, realizując konkretne zaproponowane koncepcje na rozwiązanie problemu braku dostępności tej przestrzeni.

Od 4 lat co jakiś czas odżywa dyskusja na ten temat np. przy okazji WBO, ale wciąż nic realnie nie zostało zrobione. Trzeba to otwarcie powiedzieć,  to jest zaułek wstydu. Aby przestał nim być, należy go przebudować, mając na względzie osoby starsze, turystów, osoby niepełnosprawne i matki z dziećmi.

CZTERY

MIASTO DOSTĘPNE DLA WSZYSTKICH

  • Są różne niepełnosprawności – pamiętajmy o nich. Aranżujmy przestrzeń miasta w oparciu o UNIWERSAL DESIGN, czyli projektowanie dla wszystkich – dla osób starszych, młodych, niewidomych, głuchych, wysokich i niskich, kobiet i mężczyzn.
  • Dlatego chciałbym, aby WYDZIAŁ INŻYNIERII MIEJSKIEJ pracował przy wsparciu OFICERA PIESZEGO – tak jak w przypadku oficera rowerowego, gdy chodzi o infrastrukturę rowerową – któremu zostaną poszerzone kompetencje oraz budżet. Dzięki temu będzie można realizować nowe projekty oraz prowadzić audyt starych realizacji. Bez akceptacji nie zostanie nic zbudowane, a nowe inwestycje będą realizowane w odpowiedni sposób.

ZRÓBMY TO WRESZCIE.

Miasto dostępne dla wszystkich
3.4 na podstawie 5 głosów

O Autorze

Tomasz Jakub Sysło

Tomasz Jakub Sysło

WROCŁAW TO DLA MNIE STAN ŚWIADOMOŚCI

Influencer, Specjalista Social Media, Artysta, Społecznik, czasem Deejay, Blogger #thinkdada założyciel Instagramers Wrocław #igerswroclaw